Het nut van krachttraining

Sporten doe ik graag. Het liefste met de nodige variatie in soorten sport. Zo heb ik aan turnen gedaan, maar ook kungfu, tennis, hardlopen, roeien, bootcamp en zumba. Aan dit kleurrijke rijtje kan ik nog de work outs van Shaun T toevoegen, die ik elke dag – tijdens mijn transformatie naar een gezonder leven – op mijn zolder heb gedaan. Maar wat ik nog nooit had gedaan, was krachttraining. Krachttraining associeerde ik immers altijd met breed geschouderde types waarvan je de spieren zelfs in ruststand kon tellen.

Tijdens mijn opleiding Trainer Hormoonfactor van Ralph Moorman (Sonnevelt Opleidingen) leerde ik echter hele andere aspecten van krachttraining kennen. Want wist je dat je door middel van het boosten van je spieren, je hormonen positief worden beïnvloed? En dat je lichaam veel lekkerder in z’n vel komt te zitten door een aantal stevige oefeningen, zonder dat je eigenlijk van je plek af hoeft te komen? Ik zet de voordelen van krachttraining graag even voor je op een rijtje.

  1. Sterkere spieren
    Spieren zorgen ervoor dat je je kan bewegen. Ze omringen je skelet en zijn verantwoordelijk voor de beweegbaarheid ervan. Wanneer je loopt, tilt, schrijft of andere dagelijkse dingen uitvoert, dan gebruik je zowel je skelet als je spieren. Je spieren zullen sterker worden wanneer ze regelmatig voldoende weerstand moeten bieden aan tegenwicht, waardoor jij letterlijk en figuurlijk sterker in je schoenen staat.
  2. Sterkere botten
    Door krachttraining kan je botdichtheid toenemen, met andere woorden door krachttraining kan je sterkere botten opbouwen. Hoe dat werkt? Doordat tijdens het trainen de spieren strak tegen het bot worden getrokken terwijl de zwaartekracht tegenwerkt, wordt het mineraal calcium teruggedreven richting de botten. En calcium is van belang voor de botdichtheid.
  3. Een stabielere lichaamstemperatuur
    Ook zorgen spieren voor je lichaamstemperatuur; bibberen is niets anders dan kleine spiersamentrekkingen zodat er extra warmte wordt opgewekt.
  4. Afslanken terwijl je slaapt
    Krachttraining zorgt voor verhoging van de spiermassa (spiergroei), afhankelijk van de zwaarte van de gewichten die je gebruikt. En hoe meer spiermassa, hoe hoger het basaal metabolisme. Dit is de stofwisseling in rusttoestand, dus zelfs terwijl je slaapt. Met als gevolg een strakker en slanker lichaam.
  5. Een betere coördinatie
    Wanneer je bij je krachttraining veel gebruik maakt van losse gewichten (free weights), dan zal je merken dat je tevens je coördinatie traint. Dit is vaak heel belangrijk voor ouderen, omdat hierdoor de kans op vallen af zal nemen.
  6. Meer zelfvertrouwen over je lichaam
    Omdat je je lichaam ‘pusht’ tot het verleggen van grenzen, wordt je meer lichaamsbewust: waar is jouw lichaam toe in staat? Waar ben je goed in? Je leert meer te vertrouwen op je lichaam.
  7. Weg met stress en depressiviteit
    Door de krachttraining maakt je lichaam het gelukshormoon endorfine aan, waardoor je je zo’n 1,5 tot 2 dagen tot ná de training op een hele natuurlijke manier goed voelt. Door krachttraining vermindert stress en depressieve klachten.
  8. Geen rugklachten meer
    Dagelijks worden vele mensen geteisterd door rugklachten. Maar wist je dat met de juiste krachttraining rugklachten verdwijnen? Dit komt door de versterking van de spieren in je romp; door krachttraining kunnen je dagelijkse bewegingen opgevangen worden door sterkere buik-, rug- en bekkenbodemspieren, waardoor je ruggenwervel minder te verduren krijgt. Ook versleten ruggenwervels worden op deze manier ontzien; de spieren worden als een natuurlijke schokdemper ingezet.
  9. Er jong uit blijven zien
    Een hormoon dat je door krachttraining enorm boost, is groeihormoon. Groeihormoon komt niet alleen voor bij kinderen in de groei. Dit hormoon heb je je leven lang nodig voor onder andere een goede wondgenezing, vetverbranding en spiergroei. Groeihormoon zorgt er dus voor dat je lichaam actief blijft, ook als je slaapt of zit. Daarom wordt het ook wel het verjongingshormoon genoemd; de aanmaak van groeihormonen vertraagt het natuurlijke afbraak- en verouderingsproces.
  10. Betere sportprestaties
    Als je al veel sport omdat je bijvoorbeeld al een fanatiek hardloper bent, dan zullen je prestaties aanzienlijk verbeteren door daarnaast 2 tot 3 x per week krachttraining te doen. Je zal merken dat je sneller en makkelijker rent. Verbeterde sportprestaties door krachttraining geldt voor alle sporten!

Last but not least
Krachttraining wordt altijd in verband gebracht met de sportschool. Maar wat weerhoudt je ervan om een aantal dumbells of kettle bells te kopen en de oefeningen thuis te doen? Op een voor jou gewenste dag en geschikt moment? En zelfs zonder deze losse gewichten, maar gewoon met je eigen lichaamsgewicht, kan je heel veel goede oefeningen doen. Kijk eens op mijn Pinterest pagina, daar kan je wat ideeën op doen.

Schema
Inmiddels doe ik alweer geruime tijd met heel veel plezier 3 x per week aan krachttraining. Elke 6 weken start ik met een nieuw schema, zodat mijn spieren niet gewend raken aan de oefeningen en in een soort ‘relax modus’ terecht kunnen komen. Zo houd ik mijn lichaam continue in beweging en blijven de oefeningen voor mij uitdagend. Zou dat ook voor jou gelden? Laat je eens door een professional of personal trainer voorlichten hoe dit allemaal werkt en bepaal wat bij jou past.

Heb je wat aan deze blog gehad of denk je dat je iemand er een plezier mee doet? Delen mag, graag zelfs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.