‘Al meer dan twee jaar hoor ik met verbazing de adviezen van de overheid aan’

De Stad Amersfoort | 15 januari 2022 | Tekst: Hetty Heijne | Fotografie: Mariek Pronk

AMERSFOORT Was vaak en goed de handen, houd anderhalve meter afstand, blijf thuis bij klachten, laat je direct testen en zorg voor voldoende frisse lucht in huis. Dat zijn de adviezen van de Rijksoverheid die regelmatig herhaald worden om het coronavirus buiten de deur te houden. Volgens Vanessa ten Hoor kunnen mensen echter zelf ook veel bijdragen om het coronavirus tegen te gaan, iets waar de overheid volgens haar niet (genoeg) over spreekt.

Ten Hoor is voedingscoach, leefstijlcoach en personal trainer en runt haar praktijk in Amersfoort. De basis van haar begeleiding ligt op hormonaal vlak. Zij gaat ervan uit dat een onbalans in de hormoonhuishouding diverse klachten en zelfs ziektes veroorzaakt. Zij spoort deze onbalans op en aan de hand hiervan adviseert zij cliënten op het gebied van gezondheid, beweging en ontspanning om zo de beste versie van zichzelf te kunnen worden.  

Het is vrij eenvoudig om het immuunsysteem een boost te geven door je leefstijl aan te passen

,,Laat ik allereerst zeggen: ik ben absoluut niet tegen vaccinatie. Iedereen moet zelf bepalen of hij of zij zich wil laten vaccineren”, vertelt Ten Hoor. ,,Maar al meer dan twee jaar hoor ik met verbazing de adviezen van de overheid aan. Nog nooit hebben zij gesproken over het verbeteren van het eigen immuunsysteem en gezondheid. Ik zal niet zeggen dat ziektes buiten de deur gehouden worden met een gezonde leefwijze. Maar je kan er zelf wel actief aan meewerken om niet- of minder ziek te worden.”

IMMUUNSYSTEEM BOOSTEN Volgens Ten Hoor zou iedereen meer zijn of haar eigen verantwoordelijkheid moeten nemen om ervoor te zorgen dat de eigen gezondheid zo optimaal mogelijk blijft. ,,Het is vrij eenvoudig om het immuunsysteem een boost te geven door je leefstijl aan te passen. Denk hierbij aan voldoende ontspanning, beweging, goed slapen en gezonde voeding. Als je hiermee aan de slag gaat kom je al heel ver en als je dan ook nog voedingssupplementen toe voegt – al dan niet onder begeleiding – kan je je immuunsysteem echt een boost geven. Een positief neveneffect is dat men zich mentaal ook een stuk beter gaat voelen. En dat is met de huidige restricties en de lange donkere dagen zeker geen overbodige luxe.”

Zodra je pijn voelt ga je te ver. Het gevolg is dat je gedemotiveerd raakt en stopt met bewegen, hetgeen dan weer averechts werkt

VOLDOENDE BEWEGING Het belangrijkste is volgens haar om in beweging te blijven, het maakt niet uit hoe iemand dat doet. ,,Ga naar buiten, ook al regent het of is het koud; trek een regenjas of extra warme kleding aan. Denk eraan om altijd naar jezelf te luisteren, dus let op blessures. Je moet bijvoorbeeld geen pijn hebben tijdens het hardlopen; zodra je pijn voelt ga je te ver. Het gevolg is dat je gedemotiveerd raakt en stopt met bewegen, hetgeen dan weer averechts werkt. Dus ga niet over je eigen grens heen, wil je bijvoorbeeld hardlopen en begin je net, start dan met wandelen en wissel het af met een stukje hardlopen.”

,,Daarnaast zorgt bewegen – in welke vorm dan ook – dat je koolhydraten verbruikt. Daarbij zorg je er letterlijk voor dat je organen ruimte krijgen. Meer ruimte voor je organen is meer zuurstof die rondgepompt kan worden. Het resultaat is dat je je niet alleen leniger voelt maar ook leniger wordt en dat je lekkerder in je vel gaat zitten.”

GEZONDE VOEDING ,,Nu iedereen (weer) meer thuis werkt; kook dan wat vaker. Eet vooral verse groenten, Lukt het niet om aan verse groente te komen? Neem dan de groenten uit de diepvries, deze zijn beter dan groenten uit pot of blik. Maak zelf je sausjes, heb je toch saus uit een pot voor de spaghetti of anders, doe er dan verse- of diepvriesgroenten bij, hierdoor wordt het effect van de suiker en vetten uit de kant-en-klare saus minder.”

,,Probeer elke dag één stuks verse groenten bij het eten doen. Te duur? Ga dan eens bij de plaatselijke groenteboer langs. Daar kan je alles per stuk kopen en laat in de middag is de kans groot dat je iets goedkoper kan krijgen. Ook zijn er verschillende apps waar je eten, die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten, goedkoper kan krijgen. Verse Restjes kan je opmaken door hier heerlijke gerechten van te maken, op internet zijn hiervoor zat recepten te vinden. Zo zijn er een heleboel mogelijkheden om gezond(er) te eten.”

ONTSPANNING Ondanks de coronaperiode toch ontspannen? ,,Ja, het kan en je moet het zeker doen. Probeer een nieuwe hobby, lees een boek op de bank, ga lekker wandelen (dat wordt dan wel weer geadviseerd door de overheid) of volg een online yoga cursus. Denk even niet aan alle problemen en probeer ze los te laten. Het zal niet makkelijk zijn, maar je zal zien dat je positiever tegen dingen aan gaat kijken.”

De groep mensen die overgewicht heeft, slecht voor zichzelf zorgen, roken en die vooral onwetend zijn over de mogelijkheden van voeding en hormonen is groter dan iedereen denkt. ,,We worden steeds zwaarder; overgewicht komt inmiddels voor bij meer dan de helft van de Nederlanders en ongeveer een kwart van de Nederlandse bevolking rookt. Wanneer iedereen meer verantwoordelijkheid zou nemen voor hun eigen gezondheid, zouden de kosten voor de gezondheidszorg misschien wel anders verdeeld kunnen worden en worden mensen minder snel ziek.” Volgens Ten Hoor is het mogelijk. Haar motto is niet voor niets: “Iedereen kan de beste versie van zichzelf worden”.

Please Login to Comment.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.